Beleidsplan en Jaarverslagen

7. Besteding en verantwoording van het vermogen
  8. Strategische Doelstellingen

1. Voorwoord

Voor u ligt het beleidsplan van Stichting MEP, muziekeducatie en participatie. In dit beleidsplan zetten we summier uiteen wat de doelstelling en ambitie van de stichting is. Hiermee beogen we transparant te zijn in de plannen en besteding van de middelen, zoals dit past bij een ANBI geregistreerde stichting.

Stichting MEP werkt samen met verschillende partners uit de regio en heeft een ideëel doel: het bevorderen van muziekeducatie en – participatie in de regio. Inclusiviteit en kansengelijkheid bevorderen zijn de drijfveren voor deze stichting.

2. Doelstellingen van Stichting MEP

Stichting MEP is gevestigd aan de Bekroning 64 (3823 EA) te Amersfoort.

De doelstellingen van Stichting MEP zijn:

• Het bevorderen en stimuleren van muziekeducatie en participatie onder kinderen, jongeren en volwassenen;
  • Muzikale projecten ontwikkelen waarbij een grote diversiteit van de samenleving betrokken wordt. Kinderen, jongeren, adolescenten en ouderen.

3. Missie, Visie en Ambitie

Onze Missie:

Mensen inspireren en activeren voor cultuureducatie en -participatie. Waarbij het achterliggende doel is om verbondenheid in de maatschappij te bevorderen. Kansenongelijkheid tegen te gaan en eenzaamheid onder ouderen en kwetsbaren tegen te gaan.

En daarbij is onze Stichtings missie ook om scholen, instellingen, bedrijven en instituten met elkaar te verbinden. Om bovenstaande doelstelling te bereiken.

Onze Visie:

Muzikale projecten ontwikkelen, waarbij een grote diversiteit van de samenleving betrokken wordt. Inclusiviteit bevorderen in de samenleving met muziek als verbindingsmiddel.

Onze Ambitie:

Minimaal 4x per jaar vinden er activiteiten plaats gericht op maximale participatie van diverse groepen in de samenleving.

Het werkgebied van Stichting MEP is in eerste instantie regionaal ten bate van de impact die we willen realiseren. Stichting MEP laat zich niet beperken door geografische noch door culturele grenzen en heeft de ambitie om daar waar we relevant kunnen zijn bij te dragen aan de geformuleerde doelstelling.

4. Wijze van werving van gelden

Stichting MEP wil haar inkomsten verwerven door middel van:  giften, donaties, sponsoring, subsidies en fondsenwerving.

5. Beheer van het vermogen

Bestuur
Stichting MEP  heeft een bestuur dat verantwoordelijk is voor het beheer van het vermogen.
Het bestuur bestaat uit een directeur-bestuurder, te weten:

• De heer W. Van de Groep, woonachtig aan de Amersfoortseweg 289, 3888 NP te Uddel.

Raad van Toezicht

Stichting MEP heeft ook een Raad van toezicht en deze bestaat uit twee actieve leden te weten:

• Voorzitter is de heer V.F Schouten, woonachtig aan de Kijftenbeltlaan 66, 3871 BE te Hoevelaken;
  • Vice-Voorzitter  is de heer  F.M. Tromp, woonachtig aan de Bekroning 64, 3823 EA te Amersfoort;

6. Activiteiten Raad van Toezicht en Bestuur

Vergaderen

De raad van toezicht en het bestuur komen minimaal twee maal per jaar samen voor een bestuursvergadering. Hiervan worden notulen opgemaakt welke gepubliceerd worden op de website van Stichting MEP.

Activiteiten

Onder verantwoordelijkheid van het bestuur worden de volgende activiteiten verricht:

1. Het opzetten en begeleiden van projecten;
  2. Het selecteren van bestemmingsdoeleinden;
  3. Het werven van fondsen, giften, donateurs, sponsors en subsidies.

Financiën

Het bestuur is verantwoordelijk voor een gezond financieel beleid. De taken die hierbij horen zijn onder meer:

1. Jaarlijks een begroting opstellen;
  2. Jaarlijks een jaarrekening vaststellen en goedkeuren;
  3. Beheren van de gelden;
  4. Besteden van de gelden en het creëren van voorzieningen;
  5. Verantwoorden van de kosten en baten aan de RvT en belanghebbenden;
  6. Het evalueren van projecten.

Vergoedingen

Het bestuur en de leden van de Raad van Toezicht  ontvangen geen vergoeding voor hun bestuurswerkzaamheden.

7. Besteding en verantwoording van het vermogen

Het vermogen wordt besteed conform de doelstellingen van Stichting MEP.

1. De inkomsten van de stichting worden in de eerste plaats gebruikt om de uitgaven te compenseren.
  2. De inkomsten van de stichting kunnen in de tweede plaats worden aangewend om andere stichtingen of initiatieven te steunen die een vergelijkbare doelstelling hebben als de eigen stichting.
  3. De stichting heeft niet de doelstelling om winst te maken. Wel wil zij een gezonde buffer aanhouden om tegenvallende inkomsten op te kunnen vangen. Daarnaast wordt dit gereserveerd om nieuwe activiteiten te ontwikkelen en op te zetten.
  4. De jaarbegroting en de realisatie worden door een externe partij gecontroleerd en de resultaten worden gepubliceerd op de website.

8. Strategische Doelstellingen

De doelstellingen die wij op korte termijn als stichting willen bewerkstelligen zijn de volgende:

1. Bestuur en Raad van Toezicht zijn zichtbaar en herkenbaar bij de gemeentelijke overheden in de regio.
  2. Er wordt een bankrekeningnummer aangevraagd voor de stichting.
  3. Een eerste wervingsactie wordt op touw gezet onder particulieren en bedrijven.
  4. Stichting MEP zoekt actieve samenwerking met cultuuraanbieders en -instellingen in de regio Amersfoort en Bunschoten.
  5. ANBI status aanvraag wordt afgerond.
  6. Het realiseren van de website inclusief de inzet van sociale media.
  7. Het verwerven van naamsbekendheid via een persbericht in de lokale media.

Notulen en Jaarverslagen